1. AFTALEGRUNDLAG
1.1. Disse betingelser ("Betingelserne") finder anvendelse på alle køb af varer og/eller serviceydelser ("Produkter"), der er foretaget af enhver køber ("Kunden") hos Olafi, og udgør sammen med Olafis tilbud/projektering det samlede aftalegrundlag.
1.2. Andre betingelser eller lignende finder ikke anvendelse, uanset henvisning hertil i ordrer, e-mails, breve, på hjemmeside mv., medmindre disse er skriftligt og udtrykkeligt accepteret af Olafi.
2. TILBUD
2.1. Forhåndsgodkendelsen fra Olafi er ikke bindende og skal kun betragtes som en opfordring til Kunden til at afgive en ordre. Olafi kan frit vælge, om en ordre accepteres eller afvises.
2.2. Der er indgået en aftale ("Aftale"), når Olafi skriftligt har accepteret Kundens ordre enten ved afgivelse af en ordrebekræftelse eller udstedelse af en faktura til Kunden. Enhver Aftale inkorporerer Betingelserne.
3. PRIS
3.1. Prisen for Produkter er gældende fra tidspunktet for Aftalens indgåelse, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Alle priser er ekskl. moms.
4. BETALING
4.1. Kunden skal betale alle fakturaer for Produkter i DKK senest 8 dage efter modtagelse af faktura.
4.2. Aftaler som finansieres af Kunden afregnes løbende med 20% ved underskrift, 40% ved levering af materialer og 40% ved endt installation.
4.3. Aftaler som finansieres med leasingaftaler via bank eller leasingselskabet afregnes i henhold til aftalen med banken eller leasingselskabet. Finansieringsaftalen skal forhåndsgodkendes af Olafi.
4.4. Kunden har ikke ret til at tilbageholde nogen del af et faktureret beløb eller foretage modregning.
5. FORSINKET BETALING
5.1. Hvis kunden undlader at betale en faktura for Produkter rettidigt af årsager som Olafi er uden ansvar for, har Olafi ret til rente af det forfaldne beløb på 2% pr. måned fra forfaldsdato.
6. OLAFIS OPLYSNINGER
6.1. Oplysninger fra Olafi vedrørende et Produkts anvendelighed, vægt, dimensioner, kapacitet og tekniske data i kataloger, brochurer, prospekter, annoncer og lignende, er alene at betragte som omtrentlige og kan ikke anses som tilsikrede.
6.2. Olafi har ret til at ændre specifikationerne af Produkterne uden varsel, hvis dette kan ske uden væsentlig ulempe for Køber.
6.3. Køber skal acceptere mindre afvigelser i forhold til Produkternes specifikke materiale og farve.
7. LEVERING
7.1. Leveringsbetingelser er Frit Leveret Danmark til brofaste øer (DAP Incoterms 2020).
7.2. De i forhåndsgodkendelsen anførte leveringsdatoer er anslåede og kan ændres, indtil en Aftale er indgået.
8. GARANTI
8.1. Solcellepaneler og montagesystem er omfattet af en garanti på 12 år.
8.2. Inverter er omfattet af en garanti på 10 år. Det er muligt at tilkøbe op til 20 års garanti på inverter.
8.3. Solcellepanelerne er omfattet af en effektgaranti på 25 år, således at solcellepanelerne yder mindst 90% af startværdien de første 10 år, og mindst 80% i de efterfølgende 15 år op til i alt 25 år.
9. MANGLER
9.1. Olafi er ansvarlig for mangler, dog kun hvis:
(i) Produkterne ikke er blevet anvendt mere intensivt eller på anden måde, end hvad der er aftalt eller er sædvanligt for det pågældende type Produkt;
(ii) Produkterne ikke er blevet ændret, og der ikke er blevet foretaget andre indgreb i Produkterne; og
(iii) Produkterne er blevet håndteret, opbevaret, vedligeholdt og anvendt i overensstemmelse med, hvad der er sædvanligt for det pågældende type Produkt.
9.2. I tilfælde af mangler, som Olafi er ansvarlig for, har Olafi ret til at foretage afhjælpning eller omlevering. Olafi er berettiget til at foretage flere afhjælpninger eller omleveringer.
9.3. Olafis ansvar for mangler, der ikke er dækket af garantiperioden, er begrænset til mangler, der gøres gældende senest 12 måneder efter leveringsdatoen. Olafi er ansvarlig for mangler ved de dele af Produkterne, som Olafi har repareret eller udskiftet med nye Produkter i overensstemmelse med pkt. 9.2. Olafis ansvar for mangler ved et Produkt vil dog aldrig kunne gøres gældende senere end 24 måneder efter levering.
9.4. Hvis Olafi ikke opfylder sine forpligtelser i henhold til pkt. 9.2 inden for rimelig tid, kan Kunden skriftligt kræve, at Olafi gør dette inden udløbet af en endelig frist, som minimum skal være 30 dage fra Kundens meddelelse. Hvis Olafi ikke opfylder sine forpligtelser inden udløbet af denne frist, kan Kunden kræve et forholdsmæssigt afslag i prisen.
9.5. Hvis manglen er væsentlig, og Olafi ikke har opfyldt sine forpligtelser i henhold til pkt. 9.2 inden for den endelige frist under pkt. 9.4, kan Kunden skriftligt ophæve Aftalen. I tilfælde af ophævelse er Kunden berettiget til at få sit tab godtgjort. Den samlede godtgørelse kan dog ikke overstige et beløb svarende til købsprisen under Aftalen. Kunden kan alene hæve Aftalen for den del af den samlede leverance, der lider af en mangel.
10. PRODUKTANSVAR
10.1. Olafi er kun ansvarlig for personskade, hvis skaden skyldes uagtsomhed hos Olafi eller andre, som Olafi har ansvaret for.
10.2. Olafi er ikke ansvarlig for skade på løsøre eller fast ejendom, som opstår, mens Produkterne er i Kundens besiddelse. Olafi er heller ikke ansvarlig for skade, som Produkterne har forvoldt på produkter fremstillet af Kunden eller på andre produkter, hvori Produkterne indgår.
10.3. Ifalder Olafi produktansvar over for tredjemand, er Kunden forpligtet til at holde Olafi skadesløs i samme omfang, som Olafis ansvar er begrænset over for Kunden i henhold til pkt. 11.1 og 11.2.
10.4. Hvis tredjemand rejser krav mod en af parterne som følge af skade forvoldt af Produkterne, skal den pågældende part omgående underrette den anden part herom. Hvis ikke en sådan underretning sker, fortaber parten ethvert krav mod den anden part i relation til tredjemands krav.
11. ANSVARSBEGRÆNSNING
11.1. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalen er Olafi ikke ansvarlig over for Kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill.
11.2. Olafis ansvar under en Aftale er begrænset til det beløb, som Kunden har betalt under Aftalen.
11.3. Olafis Produkter er kun beregnet til brug i Danmark. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalen er Olafi i ingen tilfælde ansvarlig for tab eller skade, der kan henføres til brug til andet formål eller brug uden for Danmark. Kunden skal skadesløs holde Olafi, i det omfang Olafi måtte ifalde ansvar for sådant tab eller skade.
12. FORCE MAJEURE
12.1. Enhver omstændighed uden for en parts kontrol, såsom brand, krig, epidemier, karantænerestriktioner, mobilisering eller militær oprustning af et tilsvarende omfang, beslaglæggelse, konfiskation, valutarestriktioner, opstand og civile optøjer, cyberangreb, mangel på transportmidler, restriktioner i brug af strøm og mangler ved eller forsinkelser i levering fra underleverandører, skal anses for ansvarsfritagende for parten, så længe den pågældende omstændighed foreligger, hvis den pågældende omstændighed forhindrer partens opfyldelse af Aftalen eller gør opfyldelsen af Aftalen urimeligt byrdefuld.
12.2. Den part, som ønsker at påberåbe sig en ansvarsfrihedsgrund som nævnt i pkt. 12.1, skal uden ugrundet ophold skriftligt underrette den anden part om omstændighedens opståen og ophør. Hvis Køber på grund af en ansvarsfrihedsgrund som nævnt i pkt. 12.1 ikke opfylder sine forpligtelser, skal denne godtgøre Olafis omkostningerne i forbindelse med sikring og beskyttelse af Produkterne. Køber skal ligeledes godtgøre Olafi alle omkostninger til personale, underleverandører og udstyr, der med Købers samtykke holdes klar til genoptagelse af arbejdet.
12.3. Uanset de øvrige bestemmelser i Betingelserne har begge parter ret til at ophæve Aftalen ved skriftlig meddelelse til den anden part, hvis opfyldelsen af Aftalen er forsinket mere end 6 sammenhængende måneder som følge af en ansvarsfrihedsgrund som beskrevet i pkt. 12.1.
13. FORTROLIGHED OG IMMATERIELLE RETTIGHEDER
13.1. Alle tegninger og øvrige tekniske dokumenter vedrørende Produkterne, som én af parterne har overgivet til den anden efter Aftalens indgåelse, tilhører den part, der har overgivet materialet, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
13.2. Ingen part har ret til uden samtykke fra den anden part at videregive tekniske eller forretningsmæssige oplysninger eller dokumenter til tredjemand, som parterne har angivet som værende fortrolige ved Aftalens indgåelse eller efterfølgende. Dette gælder dog ikke, hvis det er nødvendigt at videregive disse oplysninger eller dokumenter, for at parten kan opfylde sine forpligtelser i henhold til Aftalen eller med henblik på drift eller vedligeholdelse af Produkterne.
13.3. Hver part har pligt til at forhindre, at fortrolige oplysninger og dokumenter videregives til eller anvendes af deres medarbejdere, konsulenter, underleverandører eller andre, som via den pågældende part har adgang til eller kan opnå adgang til oplysningerne eller dokumenterne, i et større omfang end det, der er tilladt i pkt. 13.2.
13.4. Kunden opnår ingen rettigheder i form af licenser, patenter, ophavsrettigheder, varemærker eller andre immaterielle rettigheder til Produkterne.
14. KUNDENS ANSVAR
14.1. Kunden er forpligtet til straks at undersøge Produkterne ved levering.
14.2. Hvis Kunden konstaterer eller burde have konstateret, at Produkterne lider af en mangel, skal Kunden straks gøre manglen gældende over for Olafi.
14.3. Reklamation skal ske skriftligt. Reklamerer Kunden ikke rettidigt, bortfalder Kundens ret til at gøre manglen gældende. Fristen gælder ligeledes ved reklamationer over serviceydelser.
14.4. Konstaterer Olafi, at et Produkt, som Kunden reklamerer over, er mangelfri, er Olafi berettiget til at fakturere omkostninger afholdt af Olafi som følge af Kundens uretmæssige reklamation.
14.5. Kunden er ansvarlig for, at såvel private som offentlige forskrifter, der gælder for benyttelsen af de opsatte genstande, overholdes, og at de nødvendige tilladelser indhentes. Kunden bærer risikoen for, at de nødvendige tilladelser kan opnås og ikke tilbagekaldes.
14.6. Kunden er ansvarlig for indhentelse af myndighedsgodkendelser.
14.7. Det er kundens ansvar, at bygninger og lignende, hvorpå Produkterne skal placeres, har den nødvendige bæreevne og generelt er anvendelig til Produktet.
14.8. Kunden er ansvarlig for, at eltavle og stikledning har den rette kapacitet til at håndtere Produktet. Olafi er således kun ansvarlig for elarbejde (AC-strøm) i selve Produktet og frem til eltavlen inkl. opkobling til selve eltavlen.
14.9. Kunden er ansvarlig for, at adgangsveje og byggepladsen er let tilgængelig for Olafi. Olafi forbeholder sig retten til at opkræve meromkostninger hos Kunden, såfremt adgangsveje og byggepladsen ikke er let tilgængelige.
14.10. Kunden skal friholde Olafi for ethvert ansvar, Olafi måtte ifalde over for det offentlige eller private på grund af Kundens brug af Produkterne, herunder at forskrifter ikke er iagttaget.
14.11. Kunden bekræfter ved sin underskrift på Aftalen, at Kunden giver samtykke til, at Olafi indsamler og behandler personoplysninger i overensstemmelse med den til enhver tid gældende persondatalovgivning (GDPR). De typiske personoplysninger, som Olafi indsamler og behandler, er: CVR-nummer, navn, adresse, e-mail samt telefonnummer.
15. OVERDRAGELSE AF RETTIGHEDER
15.1. Olafi har ret til at overdrage alle rettigheder og forpligtelser under Aftalen til tredjemand. Kunden kan kun overdrage sine forpligtelser under Aftalen til tredjemand efter Olafis udtrykkelige og skriftlige accept.
16. TVISTER OG LOVVALG
16.1. Dansk ret finder anvendelse på tvister imellem parterne.
16.2. Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med Aftalen og Betingelserne, herunder tvister vedrørende Aftalens eller Betingelsernes eksistens, gyldighed eller opsigelse, skal afgøres ved Retten i Lyngby, hvor Olafi har hjemsted.